Het zal geen verrassing voor u zijn: net zoals alle branches kampt ook de schoonmaakbranche met een grote krapte op de arbeidsmarkt. Ook bij Toekomst proberen we deze uitdaging zo goed mogelijk het hoofd te bieden. Van één ding ben ik overtuigd: een goede communicatie is hierbij essentieel.
Naast deze uitdaging op de arbeidsmarkt, hebben we ook te maken met een (voor onze begrippen) ongekend hoog verzuim én met het feit dat we (gelukkig!) op regelmatige basis mooie nieuwe opdrachtgevers mogen verwelkomen. Daardoor blijft het vinden van voldoende goede medewerkers een uitdaging. Hierbij blijkt communiceren met zowel klanten als medewerkers van cruciaal belang te zijn. Communicatie schept immers duidelijkheid en transparantie: het zorgt ervoor dat iedereen weet waar hij aan toe is.
Belangrijk is daarbij, dat we het gesprek aan de voorkant aangaan. Niet op het moment dat we al achterlopen op onze planning of zelfs rondes over moeten slaan. Liever nemen we proactief contact op met opdrachtgevers: “We zien nu al dat we over twee weken waarschijnlijk te weinig mensen hebben. Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat de schoonmaak toch op peil blijft?” Dit soort gesprekken zijn ontzettend belangrijk, en we geven onze projectleiders hier dan ook bewust ruimte voor in hun planning. Zo hebben we onlangs met een conferentiehotel af kunnen spreken, dat zij hun uitcheck-tijd hebben vervroegd en hun incheck-tijd hebben verlaat, zodat daar tussenin meer ruimte overblijft voor ons team om de kamers goed schoon te maken. Met een woningcorporatie hebben we afgesproken dat het onderhoud iets minder frequent gebeurt in de periodes dat veel mensen op vakantie zijn. En op de basisscholen die we in ons portfolio hebben, hebben we ‘Sammy, de schoonmaakheld’ geïntroduceerd, die kinderen stimuleert om zelf een bijdrage te leveren aan het schoonhouden van hun school. Want waar minder vervuiling optreedt, hebben wij minder uren en dus minder mensen nodig. Op die manier bekijken we met onze opdrachtgevers: hoe kunnen we er samen voor zorgen dat we, ondanks de krapte op de arbeidsmarkt, tóch een goede schoonmaak kunnen blijven leveren?
Goed communiceren past bovendien naadloos bij één van onze speerpunten: aandacht. Aandacht voor zowel onze medewerkers als onze opdrachtgevers staat bij Toekomst hoog in het vaandel. Aandacht begint met echt contact maken. Met veelvuldig communiceren dus, zowel intern als extern. Daarbij zullen we moeilijke gesprekken bovendien niet uit de weg gaan, maar ze juist op tijd initiëren en voeren. Ik ben ervan overtuigd dat we daarmee het verschil maken.
Wilt u zelf graag meer contact met uw projectleider? Geef het dan vooral bij ons aan, want ook met ú blijven we uiteraard graag in gesprek.
Tom Dissel
Commercieel Directeur Toekomst Schoonmaakbedrijven