Projectleiders, medewerkers en opdrachtgevers die real-time beschikken over informatie en communicatietools op hun smartphone. Al langere tijd is het een grote wens van Toekomst. Inmiddels is de eerste testfase van start en hebben projectleiders beschikking over een app met verschillende mogelijkheden.
Michelle van Zoelen, medewerker communicatie bij Toekomst, vindt de app veelbelovend: “We hebben het er vaak over dat het contact met opdrachtgevers en medewerkers zo persoonlijk moet blijven. Maar in praktische zien, biedt communicatie via een app ons ontzettend veel mogelijkheden. Projectleiders krijgen informatie real-time binnen en de communicatie ligt meteen vast. Alle gemaakte afspraken en informatie zijn heel overzichtelijk. Neem nu de bezoekverslagen-app, die de projectmanager tijdens een tactisch overleg gebruikt. De projectmanager vult samen met de opdrachtgever de highlights uit het gesprek in op een formulier en stuurt dit rechtstreeks door naar zowel het klantdossier als de opdrachtgever. De informatie kan op managementniveau geanalyseerd worden. Maar ook digitale werkbonnen, een digitaal logboek, inzage in werkprogramma’s: stuk voor stuk leveren ze tijdwinst en een enorme administratieve verlichting. Wij geloven dat projectmanagers hierdoor juist meer tijd over hebben voor persoonlijke communicatie.”
Projectleider Mieke doet mee aan de testfase. Haar eerste reactie is erg positief. “Met de app op zak heb ik alle informatie over de projecten van Toekomst altijd bij me. Ook als ik moet invallen voor een collega, is er geen fysieke overdracht meer nodig. De app helpt me vooral om het overzicht in onze soms hectische dagen te bewaren, omdat opmerkingen en aandachtspunten in één oogopslag zichtbaar zijn. Ik kan nu eigenlijk al niet meer zonder.”
Toekomst verwacht dat de app na de zomervakantie voor alle projectleiders beschikbaar zal zijn. Daarna wordt de app verder doorontwikkeld, om deze ook voor medewerkers en opdrachtgevers geschikt te maken.