Slim groeien

Tom Dissel
Tom Dissel

In een tijd waarin veel van de zekerheden die we jarenlang als ‘normaal’ beschouwden op losse schroeven staan, is het belangrijk om vooruit te blijven kijken. Stippen te zetten op de horizon; te zorgen voor een duidelijke koers. We weten niet wat er buiten ons bedrijf gebeurt, maar we weten wél waar we met ons bedrijf naartoe willen. Dat hebben we onlangs geformuleerd in een visie en strategie, waarin we op een rij zetten waar we in 2026 willen staan.

‘Toekomst groeit en bloeit.’ Dat is de titel van dit visiedocument. Belangrijk daarbij is dat we de komende jaren niet gaan voor hard groeien, maar voor slim groeien. We sturen bewust niet op omzetvolume, maar op partnerships. De arbeidsmarkt biedt niet veel ruimte voor (grote) nieuwe opdrachtgevers, wél voor bewust investeren in de opdrachtgevers die bij ons passen. Opdrachtgevers in wie we vertrouwen hebben, met wie we de komende jaren samen verder kunnen bouwen.

Onze ambitie voor 2026 hebben we samengevat in drie pijlers: groeien als organisatie, groeien als werkgever en het laten groeien van de relatie met opdrachtgevers. Groeien als organisatie doen we (zoals hierboven al vermeld) niet door te groeien in omvang, maar door te groeien in samenwerking. We maken daarbij gebruik van de kracht van onze familiaire, Brabantse cultuur. We blijven daarnaast innoveren en digitaliseren, waardoor we (onder andere) stappen maken in informatievoorziening en efficiëntie. Het laten groeien van onze relatie met opdrachtgevers doen we door ambassadeurschap te creëren bij onze medewerkers en opdrachtgevers. We bieden hen het beste van drie werelden: Brabantse gezelligheid vanuit de wortels van Toekomst, sociale impact vanuit onze (mede)eigenaar IBN en aandacht voor duurzaamheid en innovatie vanuit onze (mede)eigenaar VEBEGO.

En dan is er nog de groei die we als werkgever willen doormaken. In 2026 willen wij de Tony Chocolonely van de schoonmaakbranche zijn. Dat bedrijf waar iederéén wel voor wil werken, omdat het zo’n toffe organisatie is! Om dat te bereiken, zijn we nu stappen aan het zetten. Zo zijn we in het najaar van 2022 gestart met de samenwerking met Semco Style Institute. Zij helpen ons om toe te werken naar een systeem waarbinnen onze medewerkers meer autonomie en zelfsturing krijgen. We hebben een goed onboarding-programma en willen een warm bad vormen voor onze medewerkers. Oprechte aandacht voor hen, een goede begeleiding en het inzetten op duurzame inzetbaarheid en vitaliteit, dragen hieraan bij. Dit bovenstaande doen we al, maar kan wat ons betreft nog beter. De komende jaren gaan we al deze aspecten verder finetunen en verbeteren. Op die manier weten we onze medewerkers in 2026 nóg meer te boeien en te binden.

Kortom: we hebben de ambitie om op 1 januari 2026 de beste werkgever voor schoonmaakmedewerkers te zijn, dé partner voor veeleisende opdrachtgevers, en het leukste bedrijf in Brabant om voor te werken. Zo laten we Toekomst slim groeien!

Tom Dissel
Commercieel Directeur Toekomst Schoonmaakbedrijven