Per 1 januari test Toekomst bij Casade een nieuwe aanpak voor het reinigen van de wooncomplexen: beeldgestuurde schoonmaak. Casade is een wooncorporatie in de gemeente Dongen, Loon op Zand en Waalwijk en is de eerste opdrachtgever waar Toekomst deze methode in de praktijk brengt. Beeldgestuurde schoonmaak ligt in het verlengde van resultaatgerichte schoonmaak. Ook hier ligt de organisatie van de werkzaamheden geheel bij de uitvoerende medewerkers. Zij hebben daardoor de vrijheid om de benodigde inzet optimaal af te stemmen op de situatie ter plaatse. Plaatsen die meer aandacht nodig hebben worden vaker schoongemaakt en op plaatsen waar minder aandacht nodig is, kunnen de schoonmakers langer wegblijven.
De test met het beeldgestuurd schoonmaken vindt momenteel plaats in vier wooncomplexen. De schoonmakers brengen dagelijks een bezoek op de panden en passen hun werkzaamheden aan op hetgeen ze op dat moment aantreffen. Dat betekent dat bijvoorbeeld de entree vanwege de hoge gebruiksfrequentie en bij slecht weer dagelijks gedweild moet worden, maar de trap op de vierde verdieping kan worden overgeslagen. De medewerkers beoordelen zelf wat wel en wat niet nodig is. Toekomst denkt dat dit zal leiden tot hogere kwaliteit en meer flexibiliteit terwijl de kosten voor de opdrachtgevers gelijk blijven. Als de test slaagt is de verwachting dat deze manier van werken er op steeds meer locaties zal worden ingezet.
Roel van Tol is als voorman van de trappenhalploeg verantwoordelijk voor de test. Hij vertelt: “Zowel de samenwerking met Casade als deze werkmethode is voor mij nieuw. De eerste weken waren vooral erg druk, soms wat rommelig en af en toe zwaar. We wilden alle vier de wooncomplexen binnen een zo kort mogelijke tijd op een 0-beurt hebben. Dat wil zeggen, een zodanig schoon complex dat het gemakkelijk bij te houden is, zonder achterstallig werk.” Volgens Roel was het een pittige uitdaging, mede omdat het voormalige schoonmaakbedrijf behoorlijk wat werk had laten liggen: “Er was een hoop werk te verzetten en daarnaast wilden we natuurlijk een goede indruk maken op de huismeesters en bewoners, die veelal het vertrouwen in de schoonmaak waren kwijtgeraakt. Wij willen laten zien dat we echt gedreven zijn om resultaat te boeken. Regelmatig krijgen we nog de vraag: ‘Komen jullie echt elke dag?’. Wij leggen dan uit hoe we te werk gaan en we merken dat bewoners nu meer vertrouwen krijgen.”
De verantwoordelijkheid van Roel en zijn collega’s is nu hoger dan voorheen. Er zijn geen werkprogramma’s en ze moeten zelf beoordelen wat er nodig is en wat niet. Roel vertelt: “Mijn collega Charity en ik maken wel een planning samen, zodat we er zeker van zijn dat alle werkzaamheden in ieder geval eens in de zoveel tijd uitgevoerd worden. Maar onze stelregel is: wat het belangrijkste is gaat voor.” De werktijden op de wooncomplexen wisselden met name in het begin enorm vanwege het achterstallig werk wat gedaan moest worden. Nu dit is opgelost, krijgen we er grip op.
Roel verwacht dat de test gaat slagen: “Het was echt even puzzelen: vooraf bedenken hoe we het uit gaan voeren en vervolgens afwachten hoe het uitpakt. Maar de bevindingen van Charity en mij zijn erg positief. Ik denk zeker dat deze manier van werken op vele andere projecten ook kan slagen.”