Bij Toekomst hameren we er vaak op: schoonmaken is een vak. Waardevol werk waar we graag de nodige waardering aan geven, zowel in tijd, moeite en aandacht als financieel gezien. Zo was het zaterdag 15 juni de Dag van de Schoonmaker. Omdat 15 juni (dus) op een zaterdag viel, hebben we onze medewerkers op vrijdag 14 juni in het zonnetje gezet. Ieder van hen ontving een presentje, net zoals we ook op andere (bijzondere en minder bijzondere) dagen van het jaar aandacht besteden aan onze mensen. Wij vinden het heel fijn om te zien dat ook opdrachtgevers steeds vaker stilstaan bij de Dag van de Schoonmaker. Ook zij hebben waardering voor het feit dat hun gebouwen goed schoongemaakt worden. En dat is mooi!
Waardering uiten we als werkgever natuurlijk ook financieel. Ook op dat vlak hebben we de laatste tijd flink geïnvesteerd in onze mensen. De afgelopen twee jaar kregen zij al een loonsverhoging van 14%. Op 30 juni kwam daar nog eens 5,5% bij én in de nieuwe cao is ook nog eens een loonsverhoging meegenomen van twee keer 3%. De loonstijging van 30 juni is reeds meegenomen in de indexering van 2024. Voor wijzigingen vanaf januari 2025 informeren wij u in november/december.
Met al deze verhogingen houden we vanuit Toekomst zorgvuldig het gat met het minimumloon overeind. Want wij vinden: schoonmaken is volwaardig werk dat ook volwaardig betaald moet worden! Of, anders gezegd: schoonmaken is waardevol werk, en moet dus ook de juiste waarde meekrijgen. Van ons als werkgever én van u als opdrachtgever. Tegelijkertijd wil ik u even geruststellen: de hiervoor genoemde loonsverhogingen hadden wij al voorzien en doorgevoerd in onze prijsstijgingen van afgelopen januari. Deze zullen dus op korte termijn niet tot prijsstijgingen leiden.
Behalve op de Dag van de Schoonmaker en in de financiële vergoeding voor onze medewerkers, komt onze waardering uiteraard ook op andere manieren tot uiting. Zo zijn we steeds meer bezig met opleidingen voor onze mensen, waarbij ik in het bijzonder de taaltrainingen én onze investeringen in innovaties die communicatie tussen mensen makkelijker moeten maken (zoals taalapps) wil noemen. Ook zijn we bezig met het verbeteren van ons onboarding-proces, zodat we nieuwe medewerkers nog vlotter, eenvoudiger en prettiger door hun eerste fase als medewerker van Toekomst heen loodsen.
De waardering in financiën én in aandacht leidt tot tevreden medewerkers die bereid zijn een stapje extra te zetten. In een arbeidsmarkt als deze is dat essentieel. Daarin spelen niet alleen wij, maar ook u als opdrachtgever een rol. Samen zorgen we ervoor dat onze mensen – úw schoonmakers! – iedere dag de waardering krijgen die ze verdienen!
Tom Dissel
Commercieel directeur Toekomst Schoonmaakbedrijven