Wat in 1870 begon met een wasblekerij, is uitgegroeid tot een grote partij op het gebied van kaarsen, geurproducten en ‘home ambiance’. Het Schijndelse bedrijf Bolsius is zowel nationaal als internationaal een toonaangevende speler in de markt. De fabriekshallen van Bolsius, waar tot 2007 nog productie van de kaarsen plaatsvond, kregen in de loop der jaren een nieuwe functie en het hoofdkantoor werd in 2018 uitgebreid met nieuwbouw. Toekomst mag er al decennialang de schoonmaak verzorgen.
Tussen Bolsius en Toekomst bestaan vele raakvlakken. Zo zijn het beide familiebedrijven, met een bijzondere aandacht en waardering voor mensen. “Dat komt op verschillende fronten tot uiting”, zegt Annelies van Loon, office-assistent en receptioniste bij Bolsius. “Eén daarvan is de fijne werkomgeving, die wij willen creëren voor onze mensen. De schoonmaak is daar een wezenlijk onderdeel van. Wat de dames van Toekomst voor ons doen, waarderen we dan ook zeer. Daarom betrekken we hen zoveel mogelijk bij ons bedrijf. Zo worden ze op hun verjaardag verrast met een leuk presentje, waren ze bij de opening van ons pand en krijgen ze bij ons een kerstpakket.” “Dat werkt twee kanten op”, beaamt Gerwin de Wit, projectleider voor Bolsius bij Toekomst Schoonmaakbedrijven. “Doordat Bolsius dit doet - een schouderklopje, een kaart met je verjaardag, een bloemetje bij ziekte - kun je onze medewerkers bij wijze van spreken midden in de nacht bellen. En dan komen ze.”
“Waardering werkt twee kanten op: doordat Bolsius veel voor onze medewerkers doet, kun je hen midden in de nacht bellen. En dan komen ze.”
“En dat is letterlijk zo”, zegt Annelies. “We krijgen van die dames nooit ‘nee’ te horen, echt geweldig. Ze worden door Toekomst betaald, maar als je het vraagt, denk ik dat ze zullen zeggen dat ze bij Bolsius werken. Bolsius is echt van hén.”
Tot je enkels in het water
Dat je de medewerkers van Toekomst ’s nachts wakker kunt maken voor een calamiteit bij Bolsius, is volgens Annelies niet eens overdreven. “Ik kan me nog een voorval herinneren, in de vleugel waar nu onze Experience Room aan grenst. Daar waren ze bezig geweest met de verwarmingsbuizen in het plafond. Kennelijk hadden ze toen de leidingen van de Sprinkler-installatie geraakt. Want ergens ’s middags tegen vijf uur ging het helemaal mis: er klapte een leiding en die ruimte liep volledig onder. Het was natuurlijk meteen alle hens aan dek: we stonden tot onze enkels in het water om het allemaal op te ruimen. Ook de dames van Toekomst kwamen meteen, trokken hun schoenen en sokken uit en gingen net zo hard aan het werk als wij. Dat is precies wat ik bedoel.”
Niet alleen bij dit soort calamiteiten, maar ook bij meer alledaagse dingen, zoals feestjes die gevierd worden in het Bolsius-kantoor, komen de medewerkers van Toekomst graag een keertje extra. “Dat betekent wel dat ze ’s avonds nog moeten komen, maar dat is voor hen geen probleem. We hebben een heel goed team staan; ik kan me geen situatie voorstellen waarin ik níét zou durven te vragen of ze kunnen helpen.”
Groot wederzijds vertrouwen
Het tekent de relatie tussen Toekomst en Bolsius. Dat is een relatie op basis van een goede verstandhouding en een groot wederzijds vertrouwen. “Wij zijn ook niet zozeer klant van jullie of jullie van ons, maar we werken gewoon sámen. Op die voet staan we met elkaar”, zegt Annelies hierover. Dat het kantoor van Bolsius schoon en netjes blijft, is niet alleen prettig voor de medewerkers van Bolsius, het draagt ook bij aan de uitstraling van het pand. Met de vele gasten uit binnen- en buitenland die Bolsius jaarlijks ontvangt, is die uitstraling van groot belang. “Dat geldt ook voor de mensen die er werken”, zegt Annelies. “Het is fijn voor ons dat de medewerkers van Toekomst die hier tijdens kantooruren aanwezig zijn, representatief, gastvrij en vriendelijk zijn. En dat we ervan op aan kunnen dat de kwaliteit van de schoonmaak altijd op niveau is.”
“Wij zijn niet zozeer klant van jullie of jullie van ons, maar we werken gewoon sámen. Op die voet staan we met elkaar.”
Resultaatgericht Schoonmaken
Die kwaliteit wordt gerealiseerd op basis van Resultaatgericht Schoonmaken: een constant niveau van schoonmaak, dat vooraf afgesproken wordt. “We hebben de vaste werkprogramma’s losgelaten”, zegt Gerwin hierover. “In plaats daarvan wordt iedere ruimte iedere dag nagekeken en waar nodig schoongemaakt. Een kantoor dat niet gebruikt wordt, hoeft ook niet schoongemaakt te worden. Voor sommige ruimtes, zoals de toiletten, geldt dat ze meerdere keren per dag worden schoongemaakt. Andere ruimtes bijvoorbeeld één keer in de week. Door de maand heen, is het gehele pand netjes op orde. Soms sparen we uren om bijvoorbeeld de vloeren extra grondig te schrobben, of het witte plaatwerk aan de buitenzijde van het pand te ontdoen van groene aanslag. Dat kunnen we dan meestal doen zonder extra factuur, omdat we zelf onze tijd verdelen.”
“De resultaten van deze contractvorm zijn in dit geval beter”, vervolgt Gerwin. “Dat komt ook doordat de medewerkers van Toekomst zó bekend zijn met dit pand”, zegt Annelies hierover. “Ze zíén het gewoon. Plus: het verloop binnen het team is heel laag: we hebben al jaren een aantal vaste medewerkers, die dagelijks bij ons zijn. Zij weten dus exact wat er gisteren of vorige week gebeurd is. Dat scheelt een hoop tekst en uitleg, simpelweg omdat ze volledig op de hoogte zijn. En mocht er ooit iets zijn dat ik graag anders wil zien, dan kan ik dat gewoon zeggen.”
De samenwerking tussen Toekomst en Bolsius is dus met een gerust hart ‘warm’ te noemen. “Als ik aan Toekomst denk, dan denk ik aan vertrouwen, korte lijnen en een informele band”, zegt Annelies. “Er is veel respect voor elkaar. Wat ons betreft zetten we dat nog lang zo voort!”